La missió de la Fundació del Món Rural és aportar elements perquè Catalunya sigui conscient del valor estratègic que el seu entorn rural té per al desenvolupament sostenible del país.

Arxiu històric notícies

El projecte Erasmus+ FOPROMAR posa en valor les bones pràctiques d’escoles rurals i el seu vincle amb el territori

La Fundació Món Rural organitza un seminari a Albarracín (Aragó), a les instal·lacions de la Fundació Santa Maria, en el marc d’aquest projecte en el qual els assistents han conegut experiències pràctiques en diversos centres educatius

Amb l’objectiu de mostrar la bona tasca que s’està duent a terme en diversos municipis i aprofundir en les competències del mestre rural com a dinamitzador del territori, la Fundació Món Rural ha organitzat del 5 al 9 de novembre un seminari emmarcat en el projecte “La Formació professional i les competències del mestre rural com a dinamitzador de la dimensió territorial de l'escola rural” (FOPROMAR), cofinançat pel programa Erasmus+ de la Unió Europea. En aquest seminari s’han realitzat visites a centres educatius, reunions de treball i formació interna.

Durant aquests dies els participants han pogut conèixer de primera mà diverses experiències desenvolupades en el CRIET d’Albarracín, a l'aula d' Olba (inclosa en el CRA de Javalambre) i l'escola d'Alpartir. Les persones que han assistit a aquesta jornada són professionals de les entitats sòcies del programa, com ara de la Universitats de Barcelona, la Universitat de Saragossa, la Universitat de Burdeus, la facultat de Psicologia de la Universitat de Lisboa o de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC). 

El director de la Fundació Món Rural, Marc Riera, ha explicat que «ens hem acostat al territori per tal de visitar bones pràctiques que puguin servir de model per a les propostes de formació específiques per als docents rurals. Hem ratificat que cal fomentar les competències dels mestres vinculades amb l'entorn de l'escola: la comunitat i el territori».

Pilar Abós Olivares, professora de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universitat de Saragossa ha afirmat que «el seminari s’ha desenvolupat amb molt èxit amb la realització de les diferents visites als centres educatius i les experiències d’altres països». Per la seva banda, Miquel Payaró, del Secretariat d'Escola Rural de Catalunya ha expressat que aquesta jornada «dona una dimensió de treball europeu que estem descobrint i creiem que cal potenciar per tal compartir reflexions i bones pràctiques amb mestres i universitats».

El FOPROMAR és un projecte d’abast transnacional, on hi participen les Universitats de Barcelona, Saragossa, Bordeus i la facultat de Psicologia de la Universitat de Lisboa, representant el món acadèmic, i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, representant els mestres. L’objectiu principal d’aquesta iniciativa és fer propostes de formació permanent i formació inicial per tal de cobrir les necessitats competencials dels nous i noves mestres rurals, ja que ells demanen poder rebre una formació específica en aquest àmbit.